En ny chans.

På Stensunds Folkhögskola som ligger i en underbar miljö i den sörmländska skärgården driver vi Bygg- och fastighetslinjen.

Byfa är en chans att börja om, en ny start och något som kan förändra liv.
Under åren har ”hopplösa fall” bytt väg och har efter avslutad utbildning blivit anställda och skaffat familj, något som varit otänkbart för några år sen.

Relationen

Vi har en väldigt speciell relation med eleverna. För oss är relationen det viktigaste verktyget vi har i arbetet med eleverna. Det viktigaste är att de känner förtroende för oss, att de litar på oss och att de förstår att vi vill deras bästa. Det är det absolut största och svåraste jobbet, att bygga relation med ungdomar som ofta blivit svikna på ett eller annat sätt.
På skolavslutningen, efter några år av både framsteg, motgångar, skratt, konflikter och förlåtelse, står vi alltid stolta som en förälder är vid sitt första barn och kramar om eleverna som ska ut i vida världen och lämna oss.
Vi får ett speciellt band och håller kontakten med i stort sett alla som slutat utbildningen och många kommer på besök flera år efteråt.
Den relationen får vi genom att bjuda på oss själva, alltid ha telefonen till hands och ge de förtroende, ansvar, ärlighet och beröm.

Individuell studieplan

Vi har en grund att stå på med målet att eleverna ska lära sig att hantera verktyg och bygga. Vi börjar under första året med fågelholkar, lekstugor och solstolar för att under andra året gå vidare där de får bygga hus på riktigt som används som elevboenden när de är färdigställda.

En del av eleverna går vidare som snickare till yrket, medan andra jobbar inom vård eller med ungdomar. Det viktiga för oss är inte att alla helhjärtat vill bli byggarbetare utan att de hittar sin väg, att de är ärliga mot sig själva i vad de vill och att de lyckas på sitt sätt utifrån sina förutsättningar.
Vi pratar redan från första veckan om mål, om vad de vill med sitt liv och hur de ska nå dit.

I grunden är Byfa en tvåårig utbildning men det finns möjlighet till även ett tredje år om det finns ett behov, en vilja och en potential att jobba vidare med eleven. 

Schemabrytande aktiviteter

Det ska vara roligt att gå på Byfa. Det ska vara något att minnas, något som sätter avtryck. Vi försöker därför hitta på aktiviteter som en del elever gjort med föräldrar, som många får med sig i sin barndom med eleverna hos oss.
Ibland kan vi bryta undervisningen en vacker dag för att åka in och äta glass tillsammans, fika ihop eller bara sätta oss och snacka lite vid havet.
Vi har under åren varit iväg och seglat, vandrat och övernattat i skogen, fiskat, spelat laserdome, bowlat och spelat fotboll på en riktig fotbollsarena med matchdressar, storbildsskärm och kommentator.
Allt detta avslutas under sista året med en resa till Polen där vi besöker Auschwitz och har ett par roliga dagar.
De här dagarna bidrar till att vi blir en väldigt stark grupp, där alla är en viktig del och något som många som inte haft den möjligheten i sin barndom kommer ihåg för resten av sina liv.

Framgångshistorier

Vi kan prata hur länge som helst om vår utbildning, vårt upplägg och vår relation. Men i slutändan så är det resultat som räknas. Uppdraget med utbildningen är att eleverna ska bli anställningsbara och här skriver vi ett urval med några namn och vad de jobbar med för att visa hur många som, utan några vidare framtidsutsikter innan Byfa, har skaffat ett jobb som vuxen.
 

Paulina Poser – Jobbar inom äldrevården
Jonas Bergström – Extremskidåkare
Maciej
Chodowiec Orzełowski– Saneringstekniker
Kevin Kucharski – Servicechaufför budbil
Marcus Isberg – Grävmaskinist
Emil Holmér – Snickare
Jesper Holmér – Betongarbetare
Arkan Mohammed – Skyltproducent
Jesper Mäntylä – Bartender
Niklas Forssander – Vaktmästare
Mattis Mäkeläinen – Djurskötare
Jari Siren – Håltagare
Carl-Fredrik Hjelm – Personlig Assistent
Ronny Franzén – Anläggare
Jonathan Åström – Arbetar i livsmedelsbutik
Milaja Schwarts – Studerande till sjuksköterska
Jesper Hedenström – Anläggare
Emil Krantz - Isolerare
Rickard Eller - Maskinoperatör
Barish Püsküllü – Lagerarbetare
Michael Palumbo – Lagerarbetare
Karim Aziz – Vaktmästare
Mathias Andersson Björk – Snickare
André Lundström – Håltagare
Alexander Funt – Håltagare
Zakaria Engdahl – Bilmekaniker
Falah Muhammed – Golvläggare
Michael Persson – Studerande folkhögskola



Skillnad på folkhögskola

Vi har en stor fördel till. Fördelen med att Byfa drivs på Stensund är att eleverna varje dag möts av vuxna elever i blandade åldrar mellan 18 och 50. Det bidrar till att skapa en tillåtande miljö, ett ställe där det inte är häftigt att kasta en snus i taket och där de skapar relationer med vuxna och får förebilder i de andra klasserna.
De lär känna vuxna elever som gjort misstag i sina egna liv och som smittar dem med värderingar som de aldrig skulle stöta på i en vanlig gymnasieskola.
De kan ta del av aktiviteterna som anordnas av skolans egna elever som bor på internatet där det erbjuds filmkvällar, idrottsevenemang, livemusik och lekar.


Antagning

Byfa är en uppdragsutbildning. Det betyder att utbildningen utförs på uppdrag av oftast en gymnasieskola. Ibland diskuteras uppdraget i samarbete med sociala myndigheter.
När en skola eller kontaktperson på sociala myndigheter tycker att det är en bra lösning hör de av sig till oss och får komma på besök.
Under besöket gör vi en bedömning av elevens möjligheter att tillgodogöra sig utbildningen och försöker få en bild av hur motiverad ungdomen är. Utefter det underlaget beslutar vi tillsammans med uppdragsgivaren huruvida vi ska anta eleven eller inte.
Vi har varje år cirka 10 platser att söka.
Eleven behöver inte gymnasiebehörighet för att söka och inte heller ha några som helst förkunskaper.