Kursplan för Socialpedagogprogrammet - fyra terminer, 80p

Introduktion/skolsamhället 2 p                                   
Syfte

  • att ge den studerande en övergripande och grundläggande orientering om socialpedagogprogrammets termin 4, mål och innehåll
  • att förstå folkhögskolans och folkbildningens värderingar som grund för innehåll och pedagogik i utbildningen
  • att de studerande inbördes skall lära känna varandra
  • att etablera ett förtroendefullt klimat med övriga studerande och lärare, så att kommunikation och samarbete underlättas
  • att som studerande integreras i skolsamhället
  • att bidra till ett levande skolsamhälle
  • att ta ett ledaransvar för delar utav de gemensamma aktiviteterna
  • att utifrån eget intresse delvis kunna välja innehåll i de gemensamma aktiviteterna 
  • Studiesätt:
  • gemensam internatförläggning
  • gruppdynamiska övningar
  • gemensamma genomgångar
  • temadagar/arbetsdagar
  • forum - ett stormöte för hela skolan 
  • gemensamt program

Beteendevetenskapligt teoriblock 16 p
  • Psykologi, psykiatri, socialpedagogik, kriminologi, beroendeproblematik


Syfte

  • att erhålla fördjupade kunskaper om människans utveckling ur ett psykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv.
  • att få kunskap om olika psykologiska teorier
  • att förstå missbruksproblematik utifrån ett utvecklingspsykologiskt perspektiv,
  • att få kunskaper om krishantering
  • att få kännedom om gruppsykologiska processer
  • att erhålla fördjupad förståelse för människors förutsättningar ur ett psykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv.
  • att få kunskaper om personlighetsstörningar
  • att få kännedom om psykiatri och olika sätt att diagnostisera
  • att fördjupa förståelsen om olika grupprocesser
  • att erhålla kunskaper om kriminell livsstil samt elementär kriminalvård
  • att fördjupa förståelsen om det sociala arbetets pedagogik
  • att fördjupa förståelsen om människans förutsättningar och utveckling
  • att fördjupa förståelsen hur livet i sin helhet formar människan
  • att få fördjupade kunskaper om olika typer av beroenden
  • Studiesätt:
  • Litteraturseminarier, Föreläsningar, Studiebesök     

Samtalsgrupp 3 p

Syfte
  • att leda en samtalsgrupp
  • att få ökad självkännedom i termer av känslor, styrkor, svagheter, roller
  • att utveckla förmågan att kommunicera
  • att öka förmågan att tala om sig själv på ett djupt personligt plan
  • att öka förmågan till lyssnande och respekt för övriga gruppmedlemmars personliga delgivningar
  • att fördjupa förståelsen för behandlarens betydelse för klientarbetet.


Studiesätt

  • De studerande ingår i en samtalsgrupp med möte varje vecka

Etik 1 p


Syfte

  • att få insikt i etisk teori och grundläggande existentiella frågor.
  • att få insikt om sin egen värdegrund och människosyn
  • att kunna se socialt arbete ur ett etiskt perspektiv
  • att få ökad förståelse för människors olika syn på mänskliga värden

Missbruk/Behandling/Metodik  12 p


Syfte

  • att efter genomförd kurs ha tillägnat sig grundläggande kunskaper kring de vanligaste förekommande behandlingsinriktningarna gällande missbruksproblematik och arbete med grupper .
  • att förankra olika behandlingsmetoder till de olika grundläggande psykologiska teoribildningarna
  • att kunna förhålla sig kritisk till olika behandlingsmetoder gällande etik
  • att bredda kunskapen om behandlingsinriktningar för matchning av olika klientkategorier
  • att kunna leda det professionella samtalet
  • att kunna bedriva motivationsarbete
  • att lära sig dokumentation
  • att få kunskap gällande återfallsprevention
  • att upptäcka och diagnostisera missbruk/beroende
  • att matcha klienten till lämpliga behandlings insatser
  • att få kunskap gällande effekter, synliga tecken samt skadeverkningar
  • att förstå behandlarrollens betydelse och innehåll
  • Studiesätt:
  • Litteraturgenomgångar
  • Föreläsningar
  • Gruppdiskussioner
  • Praktikredovisningar
 
Fördjupningsblock - Olika metoder i behandlingsarbete 10 p 


Syfte

  • Den studerande får fördjupning i nedanstående behandlingsmetoder. Efter avslutad metodfördjupning får den studerande ett kursbevis.
  • MI (Motiverande Samtal, grundkurs)
  • ART ( ilskekontroll, självförtroende, social färdighet)
  • KBT ( Kognitiv beteendeterapi)
  • Nätverksarbete
  • Studiesätt:
  • Litteraturseminarier, handledning, videoinspelning, övningar
  • Samhällsvetenskap/socialrätt  6 p
  • Syfte:
  • att få kunskap om hur samhället är organiserat med tyngdpunkt på de delar som berör behandlingsarbete.
  • att få kunskap om den parlamentariska demokratin
  • att få kunskap om tillsyn och tillståndsansvar gällande vård och behandling
  • att få kunskap om sociallagstiftningen
  • att få kunskap om kriminalvårdslagen och kriminalvårdens organisation
  • att känna till landets socialpolitiska historia samt socialtjänstens mål och intentioner
  • att kunna göra kopplingar mellan samhällspolitiska målsättningar och tillämpningen av lagstiftningen, med betoning på LVM och LVU
  • att öka förmågan till dokumentation och förståelsen av betydelsen av det
  • att få kunskap om gällande familjerätt
  • att få insikt i och förståelse för hur sociala processer och mänskliga relationer skapar grogrund för olika former av missbruk
  • att få kunskap om olika teoribildningar vilka är grunden för vår narkotikapolitik
  • Studiesätt:
  • Litteraturseminarier, föreläsningar och debatt. Exempel från arbetsfältet,

Praktikintroduktion/Fältstudier 3 p


Syfte

  • att erhålla grundläggande kunskaper om det sociala yrkesfältet
  • att få en introduktion i det praktiska behandlingsarbetet
  • att klargöra rollerna klient, personal och praktikant
  • Studiesätt:
  • Gruppvisa studiebesök på fältet samt redovisningar av dessa.
  • Specialarbete 3 p


Syfte

  • att kunna granska en vetenskaplig rapport, samt själv kunna skriva  ett godkänt arbete med ett vetenskapligt anslag
  • att få grundläggande kunskaper om vetenskapliga metoder
  • att få träna muntlig och skriftlig framställning


Studieresa 1 p


Syfte

  • att efter genomförd studieresa ha tillgodogjort sig kunskaper om någon/några behandlingsformer utanför Sverige
  • att se behandling i ett större socialt och samhälleligt perspektiv
  • att kunna se möjligheter att praktisera/yrkesarbeta utanför Sverige
  • att kunna tillföra Sverige influenser ifrån andra länder gällande behandling
  • att vara delaktig i den grupprocess som studieresan är en del utav

Idrott och friluftsliv- ett pedagogiskt verktyg i behandlingsarbete 4 p


Syfte

  • att öka förmågan att leda grupper
  • att hitta verktyg/metoder för att arbeta med grupper i idrott/friluftsliv
  • att finna inspiration att arbeta med idrott och friluftsliv
  • att få ökad kunskap om motion/hälsa och dess betydelse för vårt välbefinnande
  • Studiesätt:
  • Diskussioner, övningar, problembaserat lärande

Yrkespraktik 20 p


Syfte
Den studerande skall efter genomförd kurs ha tillgodogjort sig fördjupade kunskaper om en eller flera utvalda behandlingsmetoder

Delmål: Förberedelse inför den kommande yrkesrollen.
Under handledning ges möjlighet att växa in i yrkesrollen.
 Få spegla sina personliga resurser samt svårigheter i den kommande yrkesrollen
 
Studiesätt

Den studerande skall under praktiktiden ta del av litteratur som ger en teoretisk förankring i den gällande behandlingsideologin.
Den studerande skall under handledning deltaga i och ta ansvar för valda delar i förekommandebehandlingsarbete. 

Praktikseminarier under en vecka.