Hållbar livsstil 
v.26
(23/6 - 28/6)


Hur kan man lära sig att leva ett liv som är hållbart både för hälsan och miljön? Kursen ger deltagarna
kunskap och verktyg inom området hälsa och miljö.

Innehåll:
Dag 1:
 Kost - Vilken typ av kost främjar vår hälsa och är samtidigt hållbar för miljön? Vi går igenom
tarmflorans betydelse för hälsan, lättare näringsfysiologi, hälsostatistik men också hur vi kan tänka kring kost och miljö.

Gör din egen kombucha, lär dig mjölksyra dina egna grönsaker och gör egen rejuvelac.

Dag 2: Dagen börjar med fysisk aktivitet och meditation. Kemikalier - Det är svårt att undvika dem.
Vi dyker lite djupare in i kemikaliernas värld och tittar på kemikaliernas effekter på hälsa och miljö.
Vad kan man praktiskt göra för att leva ett liv med mindre skadliga kemikalier?

Gör det själv; vi gör vår egen tvål! Och delar med oss av varandras erfarenheter kring vad man kan göra själv för att minimera kemikaliernas inverkan på vår hälsa.

Minimalism - Ett enklare liv. Finns det något intressant att hämta här med tanke på hälsa och miljö? Vad gör överkonsumtion och prylar med oss och jorden vi lever på?

Vi tittar på en film om minimalism. Varför har de här personerna valt att leva som de gör? Vilka
fördelar och nackdelar finns det med att skala av?


Dag 3 : Naturkontakt - Mycket forskning visar på naturens betydelse för hälsan. Hur kan
naturkontakt bidra till ökad miljömedvetenhet? Hur kan odling, friluftsliv och andra aktiviteter med
naturkontakt bidra till ökad hälsa?

Vi vandrar, lagar mat över öppen eld och övar oss i medveten närvaro och naturkontakt.

Fysisk aktivitet - Vad händer i kroppen och knoppen när vi rör oss? Hur kan vi använda den
kunskapen för att skapa en bättre värld?

Vi använder kroppen under kursen och mycket av den teoretiska undervisningen sker utomhus i
kontakt med naturen. Varje dag startar med fysisk aktivitet utomhus med efterföljande meditation.


Dag 4: Stress - Stresshantering. Fysisk aktivitet, ACT, Gröna miljöer. Vad gör stressen med oss och vår
miljö?

Vi praktiserar stresshantering. Fysisk aktivitet, gröna miljöer som vi befinner oss i samt utövar ACT
där bland annat mindfulness och meditation är viktigt men också där målformulering är en viktig del. Det finns konkreta övningar som vi tillsammans och enskilt har möjlighet att fördjupa oss i.


Gemenskap - Ensamhet är en grogrund till många psykiska och fysiska besvär. Hur kan vi skapa
gemenskap istället och på vilket sätt kan gemenskap och samarbete bidra till en mer hållbar värld?

Under veckan lär vi också att känna varandra. Vi delar våra upplevelser och tankar i cirkelformat och
jobbar i mindre grupper kring de praktiska momenten. De som har möjlighet får gärna ta med sig instrument.


Fysisk aktivitet - Vad händer i kroppen och knoppen när vi rör oss? Hur kan vi använda den
kunskapen för att skapa en bättre värld?

Vi använder kroppen under kursen och mycket av den teoretiska undervisningen sker utomhus i
kontakt med naturen. Varje dag startar med fysisk aktivitet utomhus med efterföljande meditation.


På fredag ska vi avrunda veckan med varandra under förmiddagen och slutar sedan med gemensam lunch.
 
Kursens bakgrund/målsättning 
Syftet med kursen är att ge deltagarna kunskap och verktyg inom området hälsa och miljö. Hur kan man lära sig att leva ett liv som är hållbart både för hälsan och miljön?

Upplägg: Kursen håll dagtid. Teorin sker i form av föreläsningar, grupparbeten och individuella
uppgifter som sedan knyts samman med olika praktiska moment.

Kursledare - Anna Krantz 073 98 559 71,  annakrantz@gmail.com

Kursen erbjuds i mån av plats.